Følg #Plastdag17 på Twitter

Mere end 250 er tilmeldt til Plastdagen torsdag 4. maj, og du kan via hashtagget #Plastdag17 på Twitter hele tiden følge med i, hvad der sker i løbet af dagen i Industriens Hus.

Del:

Temaet for Plastdagen 2017 den 4. maj er  ‘Cirkulær økonomi – fra buzzword til business’, hvor der er fokus på at bringe den meget ”hype” om cirkulære forretningsmuligheder helt ned på jorden med både konkrete virksomhedscases og ekspertindlæg.

Mere end 250 mennesker er tilmeldt, og uanset om du er til stede i Industriens Hus eller ej, så er der rig mulighed for at følge arrangementet via Twitter under hashtagget #Plastdag17.

– Vi har over de seneste par måneder set, hvordan debatten om øget genanvendelse og cirkulær økonomi fylder mere og mere. Derfor vil vi rigtig gerne løfte de mange skarpe budskaber fra oplægsholderne på Plastdagen ud på de sociale medier, hvor de får langt større rækkevidde, forklarer Lars Friis Farsøe, kommunikationsrådgiver i Plastindustrien.

Han fortsætter:

– Vi håber også, at deltagerne til arrangementet byder ind med deres indtryk og holdninger, så vi får en kvalificeret debat om, hvordan vi i plastbranchen konkret kan arbejde videre med den cirkulære tankegang.

Ny udstilling og uddeling af Plastprisen 2017

Udover en række skarpe oplæg om cirkulær økonomi er der også en indvielse på programmet. Udstillingen ‘Plast i en cirkulær økonomi – sådan gør vi i praksis‘ bliver nemlig åbnet officielt, og den kan over de næste par måneder opleves i Industriens Hus.

Ydermere bliver Plastprisen 2017 også uddelt under arrangementet, hvor disse aktører er nomineret:

  • Aage Vestergaard Larsen A/S
  • LM Wind Power
  • Henrik Beha Pedersen (Plastic Change)
  • Tina Thomsen og Martin Pedersen (LOGSTOR)
  • Fluisense

Program for Plastdagens faglige program:

13.45 – Velkommen og intro til Plastdagen 2017.

13.55 – Nationale perspektiver på cirkulær økonomi.

v. Franz Cuculiza, medlem af regeringens Advisory Board for cirkulær økonomi.

Cirkulær økonomi er i bedste fald lig med flere indtjeningsmuligheder for virksomhederne, mindre miljøpåvirkning og en bedre anvendelse af ressourcerne. Men hvordan høster vi i praksis de potentielle gevinster, der er forbundet med cirkulær økonomi? Og hvilke særlige udfordringer/muligheder gør sig gældende i forhold til plastområdet? De spørgsmål har regeringens Advisory Board for cirkulær økonomi beskæftiget sig intensivt med.

14.25 – Cirkulær økonomi – perspektiver og business case fra byggeindustrien. 

v. John Sommer, salgsdirektør i MT Højgaard.

MT Højgaard er en af nordens førende entreprenørvirksomheder. De er desuden blandt medstifterne af Green Building Council DK og dermed indførelse af bæredygtigt byggeri i Danmark. Byggeindustrien er den industri, der forbruger flest ressourcer og derfor den vigtigste industri, når det kommer til indførelse af cirkulær økonomi.

MT Højgaard har derfor i samarbejde med 3XN/GXN og andre aktører undersøgt, hvordan cirkulær økonomi rationelt kan indføres i byggeindustrien. Til inspiration for plastindustrien vil præsentationen fokusere på potentialet, business casen, kravene til fremtidens ’design for disassembly’ samt overvindelse af barrierer mv. i forbindelse med indførelse af en cirkulær økonomimodel i byggeindustrien.

14.55 – Pause.

15.25 – Innovation af plastprodukter med et grønt omdrejningspunkt.

v. Michael Bayer Thomsen, adm. direktør i Letbæk Plast.

Letbæk Plast har igennem fire årtier arbejdet innovativt og fokuseret med genanvendt plast som en del af kerneforretningen. Det sker bl.a. gennem et stort EU-projekt, hvor målet er at øge graden af genanvendt plast fra husholdninger i samarbejde med Københavns Kommune. Derudover er virksomheden i fuld gang med udviklingen af nye konkrete produkter, der bliver fremstillet med udgangspunkt i den cirkulære tankegang, hvor der er fokus på ’design for reassembly’.

15.55 – Vi skal være mere bæredygtige – hvordan gør vi det i praksis?

v. Jonas Engberg, miljøansvarlig hos IKEA Danmark.

IKEA har en målsætning om at bidrage til en bedre ressourceudnyttelse i samfundet – bl.a. ved i højere grad at bruge genanvendte, genanvendelige eller fornybare materialer i virksomhedens produktsortimentet. Fx er IKEA begyndt at anvende gamle plastflasker som grundlaget for en ny lamineringsfolie, der bliver brugt på virksomhedens køkkenfronter.

På årlig basis bruger IKEA hele 450.000 tons plast, så det betyder noget for miljøet, når virksomheden arbejder med at højne bæredygtigheden. Men hvordan påvirker det kravene til IKEA’s mange underleverandører?

16.25 – Plastpris 2017.

16.45 – Indvielse af udstilling og pause.

17.30 – ’DJØF MED LØG(N), Per Helge Sørensen leverer dagens festlige indslag.

18.30 – Afrunding af Plastdagen 2017.

Online tilmelding arrangementet er lukket for i år – billeder og oplæg vil efterfølgende blive delt via Plast.dk.