Snydt så det driver af kinesiske råvaresvindlere

Ikke-kategoriseret

Advarsel: Tag dig i agt, hvis du vil købe råvarer i Kina: To danske plastvirksomheder er blevet snydt for sekscifrede beløb af to forskellige kinesiske råvaresælgere. I begge tilfælde foregik alt helt efter bogen – lige indtil varen ankom til Danmark. Det var nemlig ikke den bestilte plastgranulat, der blev leveret, men to forskellige ubrugelige erstatningsmaterialer. Køber du råvarer fra kinesiske sælgere, så skal du altid få varen undersøgt inden den afsendes, lyder den dyrt købte erfaring fra de to virksomheder.

Del:

Af Asbjørn Lindsø, Plastindustrien
 

Af skade bliver man klog – men sjældent rig. Det kan to danske plastvirksomheder skriver under på. Begge er de nemlig taget godt og grundigt ved næsen af to forskellige kinesiske råvaresvindlere. Den er blevet snydt for ca. 170.000 kr. og den anden for omtrent 250.000 kr. De to virksomheder foretrækker at være anonyme, men vil gerne fortælle deres historie, så andre ikke skal havne i samme situation.

Og de to historier ligner hinanden til forveksling. Direktøren i den ene af de to virksomheder fortæller:

-Vi får hele tiden masser af henvendelser fra folk, der vil sælge os råvarer af forskellig art. Her gør man som køber klogt i at have en god portion sund skepsis overfor mange af dem. Det har vi bestemt også, men lige præcis de folk, der endte med at snyde os, virkede helt igennem professionelle og fagligt kompetente. De stillede meget specifikke spørgsmål til, hvad vi skulle bruge materialet til og vidste virkelig, hvad de talte om. Vi forklarede dem, hvad vi lægger vægt på af egenskaber, og på baggrund af det fik vi så nogle meget udførlige datablade på forskellige produkter, som de anbefalede. De sendte os en prøvepose på et halvt kilo på, så vi kunne teste, at materialet var, som de havde lovet – og det var. Alt var helt efter bogen.

Læs resten af nyheden under annoncen…###REKLAME###

170.000 kr. for ubrugeligt materiale

Derfor var det også uden bange anelser, at virksomheden bestilte en prøveordre på 20 tons fra den kinesiske leverandør. I alt betalte virksomheden 170.000 kr. Der gik dog ikke mange øjeblikke fra de havde åbnet containeren, til de vidste, at noget var galt:

-Vi kunne med det samme se, at det var i pulverform og ikke i pilleform, så var jo ikke i tvivl om, at det ikke var det produkt, vi havde bestilt. Vi har fået det analyseret, og det viser sig, at det er en form for silikat, der kan opløses i vand. Helt ubrugeligt for os og nærmest værdiløst, forklarer direktøren.

Efterfølgende har sælgeren afvist, at der skulle være noget galt med leverancen og nægtet at gøre noget ved sagen. Den danske virksomhed anser derfor nu pengene for tabt. Som det er normalt, betalte virksomheden 30 procent af prisen med det samme og de sidste 70 procent, da varerne var hos transportøren, og man havde modtaget de forskellige afskibningsdokumenter.

-Hvis de ville snyde os, kunne de jo egentlig bare lade være med at sende noget overhovedet og så tage de 30 procent af købsprisen. Men det er netop for os at kunne få de sidste 70 procent, at de ulejliger sig med at sende det falske materiale, fortæller direktøren.                 

Glem alt om at få pengene igen

Den anden historie om snyderi, er næsten identisk. Direktøren her beskriver også fupsælgerne som meget kompetente mennesker, der ved hvad de taler om:

-Vi kommunikerede længe frem og tilbage med dem – også telefonisk – og vi tjekkede deres meget fine hjemmeside. Rent økonomisk var tilbuddet godt, men bestemt ikke for godt til at være sandt.  Alt i alt virkede de super professionelle og havde en stor viden om materialerne. Vi var også i kontakt med Udenrigsministeriet, der bekræftede, at der var tale om en registreret virksomhed, så jeg var egentlig aldrig i tvivl om, at de var reelle. Så meget desto større var overraskelsen jo, da vi så fik containeren med det helt forkerte materiale. Det var en blanding af forskellige substandard materialer, som vi ikke kan bruge til noget.

Bag efter var sælgeren først som sunket i jorden, men efter noget tid lykkedes dog via en kinesisk kontakt, at få forbindelse til selskabet. Det hjalp dog ikke meget for sælgeren skød blot ansvaret over på en underleverandør, som også hævdede sin uskyld.

-De spiller helt åbenlyst på, at vi ikke har en chance for at rejse en reel tiltale imod dem. Skulle vi gå i gang med at føre bevis for vores påstand i det kinesiske system, så ville den proces hurtigt blive langt mere kostbar, end de penge vi kunne få igen. For slet ikke tale om alt det besvær, det ville indebære, siger den danske plastdirektør.

-Banken har heller ikke noget ansvar. De skal bare sørge for, at papirerne er i orden. Det bedste, jeg kan gøre, er derfor bare at prøve at glemme det og så sige, at det var nogle dyre lærepenge, der kan sikre mig, at det ikke sker igen fremover.

Få varen undersøgt inden den afsendes

Når det kommer til, hvad der skal til for at undgå at blive snydt igen, er de to danske direktører helt enige. Det ene af dem siger:

-I bagklogskabens ulideligt klare lys, er der jo et par forholdsregler, vi burde have taget, og det er så også det, jeg kan give videre til andre virksomheder, der vil købe råvarer gennem kinesiske sælgere. Du er nødt til at være 100 procent sikker på, at det, der kommer i containeren, også er det, du har betalt for. Det kan du kun være ved at have en person, der står ude og tjekker efter. Han skal se, at leverancen bliver plomberet og få plomberingsnummeret. Der er ikke andre måder at gøre det på.

Den anden af plastdirektør supplerer:

-Det kan godt være, at det kan virke besværligt at skulle skaffe en mand til helt bogstaveligt at stå og tjekke hele indholdet, når det bliver fragtet fra Kina, men det er den eneste måde, du kan sikre dig, at du ikke bliver snydt. Skal vi fremover handle med kinesiske råvareleverandører – og det vil jeg da ikke udelukke – så er det i hvert fald det, vi vil gøre.
 

Flere er sandsynligvis blevet snydt

De to virksomheder, der stået frem med deres historie, er sandsynligvis kunne toppen af isbjerget. Det mener chef for virksomhedsudvikling i Plastindustrien, Claus Henriksen:

-Det er jo ikke en oplevelse, som man lige frem går og praler med, hvis man på den måde er blevet taget ved næsen. Derfor er der nok også flere, som er blevet snyd på lignende vis, end to virksomheder, vi har hørt fra. De to sager minder også så meget om hinanden, at vi godt kan frygte, at det er en slags trend lige nu blandt kinesiske sælgere med tvivlsom moral. Derfor opfordrer vi alle virksomheder til at være ekstra på vagt i forbindelse med denne type af handler.