Bogense Plast er Klimaklar: Kunderne efterspørger vores klimadata

Per Grunddal Jørgensen, CEO (th.) og Ib Jensen, CFO hos Bogense Plast A/S.

Hos Bogense Plast er de store kunder begyndt at efterspørge virksomhedens klimaregnskab, og det samme gør banken. Derfor arbejder virksomheden nu intensivt med sine CO₂-data og er netop blevet en Klimaklar Produktionsvirksomhed.

Del:

“I plastindustrien har der længe været en del fokus, hvad angår den negative effekt plast har på vores planet. Især NGO’er har zoomet ind på problemet. Forskellen er bare nu, at det ikke længere kun er NGO’erne – det er efterhånden alle leddene i vores værdikæde, som er opmærksomme på, hvordan vi reducerer vores CO₂-udledning,” fortæller Per Jørgensen, CEO ved Bogense Plast A/S.

“Når vi snakker alle led i værdikæden, er det for eksempel også banken, der er begyndt at have fokus på virksomhedens CO₂-aftryk, og hvad de som bank ønsker at investere i. Vi oplever derfor positiv stemning for investeringer, hvori vi har tænkt på energieffektive og bæredygtige teknologier« uddyber Per Jørgensen.

Bogense Plast A/S blev grundlagt i 1979 og har i dag omkring 85 ansatte. 60% af omsætningen er eksport, og herhjemme er nogle af deres store kunder blandt andet LINAK, Kamstrup, Siemens og Danfoss.

Tidligere på året færdiggjorde den fynske virksomhed DI-programmet Klimaklar Produktionsvirksomhed.

Spørgsmål om CO2-udledning

“Det første, vi bliver spurgt om, er altid: ‘Hvor meget CO₂ udleder I?’ Af samme årsag har mangel på viden om vores CO₂-aftryk længe været det, der har fyldt hos os,” siger Ib Jensen, CFO ved Bogense Plast A/S.

“Hvordan vi får den mest bæredygtige plast, var også det helt store tema ved hovedbestyrelsesmødet. Snakken om hvordan vi kan skaffe data og dernæst hæfte for dens validitet, er noget, der optager os meget. Det var derfor vi valgte at tilmelde os Klimaklar Produktionsvirksomhed for at forstå vores CO₂-data og få styr på vores dataindsamling,” siger han.

66 tons CO2 fattigere og et Klimaklar-diplom rigere

“Igennem Klimaklar Produktionsvirksomhed fandt vi ud af, at vi kan nedsætte vores CO₂-aftryk på en fornuftig måde, hvor det stadig giver mening for virksomheden,” fortæller Per Jørgensen.

“Med det mener jeg, at det altid er en balancegang. Refleksioner såsom, at når man køber bæredygtige råvarer, kan det så overhovedet betale sig økonomisk – da de oftest er dyrere? Men det er en god snak at have i virksomheden,” siger han.

Ib Jensen fortsætter:

“Generelt kommer vi fremover til at afsætte en ressource, som skal sidde med bæredygtighedsområdet i virksomheden. Vi har brug for at eksekvere på den her dagsorden.”

Bogense Plast A/S har allerede igangsat forskellige reduktionstiltag som en del af deres Klimaklar-forløb. Her fik de sammen med deres klimarådgiver lagt en strategi for det fremadrettede arbejde med at reducere deres CO₂-udledninger.

“Et eksempel på hvor vi rykkede os markant, var da vi fjernede naturgassen og gik over til fjernvarme. Her afskaffede vi 66 tons CO₂,” fortæller Per Jørgensen.

Produktionsvirksomheden ønsker også at blive bedre til at kommunikere om, hvordan de arbejder med den grønne omstilling:

“Det kan jo være svært i forhold til, hvordan vi vinkler det korrekt og ikke får sagt noget, som er forkert – det vil sige ‘greenwasher’. Her var dét at kunne sige, at man havde været med i et Klimaklar-forløb og vise diplomet dejligt korrekt. Fordi vi har fået kortlagt vores CO₂-udledninger på baggrund af kvalificeret dataindsamling, er vi nu mere trygge ved at fortælle om disse resultater og være transparente overfor både kunder, leverandører og banken. I Klimaklar Produktionsvirksomhed fik vi også inspiration til god klimakommunikation, hvilket har givet os mere blod på tanden i forhold til at dele ud af de gode historier,” siger han.

Læs mere om, hvordan din virksomhed kan få gratis hjælp til at kortlægge sin CO2 gennem DI-programmet Klimaklar Produktionsvirksomhed hér.

Virksomheder kan tilmelde sig forløbet hos DI hér.