Topledelsen skal være om bord, hvis employer branding og effektiv rekruttering skal lykkes. Sådan lød det kontante budskab på Netværksdagen.
Til årsmødet på Hindsgavl Slot forud for Netværksdagen havde Sprøjtestøbesektionen inviteret Mette Brøndum fra Lindab A/S og ledelsesrådgiver Annette Omøe fra HR Caseforum til at holde et fælles oplæg om værdien af employer branding generelt og i forhold til rekruttering.
Skåret ind til benet er employer branding med Annette Omøes ord: den markedsføring, vi laver, for at overbevise potentielle medarbejdere om, hvorfor det er attraktivt at blive ansat hos os.
Det er samtidig vigtigt for både strategi og bundlinje. Og når det er lykkedes at ansætte den rette kandidat, er en god start i virksomheden helt afgørende, hvorfor næste skridt er en velfungerende onboarding.
– Folk vil gerne have et arbejde, hvor de mærker, at de gør en forskel, samtidig med at de gerne vil være stolte af deres arbejdsplads. Her har ledelse en stor betydning. Udviklingsmuligheder betyder også meget, det skal være et rart sted at være, og der skal være god work-life-balance, siger Annette Omøe.
Og det kommer ikke af sig, var budskabet fra begge oplægsholdere.
Lindab har været nomineret som Danmarks bedste arbejdsplads syv år i træk, og det er sket efter en målrettet indsats, fortæller Mette Brøndum, der i dag er Lindabs regionsdirektør i Vesteuropa.
I modgang og medgang …
– Vi besluttede i 2014-15 at lave en håndbog om, hvad God Ledelse er i Lindab. Ingen virksomhed jo er bedre end sine medarbejdere, så det er afgørende at sikre god ledelse og dermed sikre tilfredse medarbejdere, siger Mette Brøndum.
I Lindab arbejder man med modellen ’Great place to work’. Her er medarbejderne centrum, og de vigtigste parametre for at sikre høj medarbejdertilfredshed er godt kollegaskab, tillid til ledelsen og stolthed over sit arbejde. For at en arbejdsplads kan blive et Great place to work kræver det en svarprocent fra medarbejderne på 85 pct., samt at 90 pct. svarer, at det netop er a great place to work. For at det kan ske, er der kun en til at vise vejen, og det er direktøren, er budskabet fra Lindab.
– I modgang og medgang; kommunikér, vær til stede og vær synlige, så kan man næsten klare hvad som helst, siger Mette Brøndum.
Eller med Annette Omøes ord: ”Det her skal starte i topledelsen. Hvis ikke topledelsen går foran, så drukner det. Det betyder noget, at jeres leder er med”.
Opskriften til en vellykket employer branding lyder: Beslut hvad god ledelse er, mål anonymt på medarbejdertrivsel (kun ærlige svar er nyttige), lav et transparent resultat, sørg for at sikre en brandingplan samt en intern og en ekstern kommunikationsplan. Vær coach og mentor for medarbejderen, og vis god ledelse i alt hvad I gør.
Modellen helt kort
Ledelsesrådgiver Annette Omøe viste på dagen en model for sammenhængen af forhold, der skal være opfyldt for at opnå målet om hurtig rekruttering med det rigtige match: Det kræver en stor pipeline af ansøgere, når stillingen slås op, hvilket kun kan opnås med synlighed og tilgængelighed – som så igen kun sker, hvis virksomheden opleves som et godt sted at være ansat.
De to oplægsholdere havde forud for Netværksdagen været igennem sprøjtestøbernes hjemmesider, der blev brugt som eksempler til efterfølgelse på dagen.
– 80 procent af de interesserede kandidater tjekker karrieresiden på virksomheders hjemmeside, mindede Annette Omøe om med en opfordring om at se egne karrieresider igennem.
Som et godt eksempel på at skabe stolthed fremhævede Annette Omøe Carmo på hvis hjemmeside man bl.a. kan læse ”En plastmager har viden til at ændre verden”