For at sikre bedre sortering og højere kvalitet i genanvendelsen af emballager er 130 virksomheder og organisationer på tværs af EU gået sammen om en ny, banebrydende løsning i form af digitale vandmærker i HolyGrail 2.0, som nu skal testes i København.
Det nye plastgenanvendelsessamarbejde, HolyGrail 2.0, kommer til København, hvor projektet skal testes i samarbejde med Københavns Kommune.
Projektet ledes af den europæiske mærkevareorganisation AIM med økonomisk støtte fra Alliance To End Plastic Waste (AEPW). Løsningen baseres på en potentielt revolutionerende teknologi i form af digitale vandmærker, der kan indeholde detaljerede informationer om det produkt, de er påført.
Samarbejde med virksomheder spiller en stor rolle
En række af de deltagende virksomheder i projektet, heriblandt Arla, Coop, Danone, Nestlé, Orkla, PepsiCo, Procter & Gamble og Schulstad, vil i den kommende tid implementere digitale vandmærker på udvalgte produkter.
Sorteringsløsningen skal så testes i løbet af efteråret 2021 på Københavns Kommunes testanlæg på ARC – Amager Ressourcecenter. Her vil der blive gennemført en ”semi-industriel” test over en periode på 3 måneder, før den færdigtestede løsning i 2022 tænkes demonstreret på fuldskala-sorteringsanlæg i Tyskland og Frankrig, skriver HolyGrail 2.0 i en pressemeddelelse.
Plastindustrien er glade for udviklingen
Hos Plastindustrien ser man med positive øjne på udviklingen og byder alle nye teknologier inden for genanvendelse af plast velkommen. Miljøpolitiskchef i Plastindustrien, Christina Busk, udtaler følgende:
– Vi er meget tilfredse med, at Danmark bliver testland for digitale vandmærker i HolyGrail 2.0. Plastbranchen ser det som en spændende teknologi med et stort potentiale. Det er vigtigt for kvaliteten i genanvendelsen, at plastaffaldet kan blive sorteret alt efter, hvorvidt det er beregnet til food eller non-food. Vi ser det som et afgørende skridt på vejen mod at rykke Danmark fra at være en forbrændingsnation til at være en genanvendelsesnation.
Teknologien kan bidrage positivt til udvidet producentansvar
Hos brancheforeningen for danske mærkevareleverandører, MLDK, der er en del af partnerskabet, ser man med stor interesse på projektets perspektiver i forhold til det kommende producentansvar:
– Vi er, i MLDK – Mærkevareleverandørerne, glade og stolte af at være med til at teste og fremme digitale vandmærker i projektet HolyGrail sammen med vores danske og internationale medlemmer, siger Niels Jensen, direktør i MLDK
Han fortsætter:
– Vi ser en stor værdi i et samarbejde med dagligvarehandlen, Københavns Kommune og en række andre aktører, da det viser, at vi deler synet på at sikre, at brugt emballage ikke ender som affald, men som en ressource for nye produkter. Projektet kan ligeledes bidrage positivt til det kommende producentansvar for emballager, der indføres i Danmark fra 1. januar 2025,
En revolutionering af affaldshåndteringen
De digitale vandmærker er usynlige for det blotte øje, og derfor kan de printes over hele produktet. Dette muliggør en langt mere detaljeret automatisk sortering af produkterne i affaldsfasen, end hvad der hidtil har været muligt.
– HolyGrail 2.0 har potentialet til at revolutionere den måde, vi sorterer emballageaffald, siger Merete Kristoffersen, enhedschef i Affald og Ressourcer, Københavns Kommune.