Plastix laver gamle fiskenet til ‘uperfekte’ plastemballager

Plastix i Lemvig har efter syv års arbejde fået sit gennembrud på at genanvende plastaffald fra havet. Plast kan bruges til emballage, men forbrugerne skal vænne sig til, at den har et anderledes udseende. Nu lancerer Rema 1000 de første produkter i flasker, der er lavet af gamle fiskenet.

Del:

Plastix i Lemvig er kendte for deres genanvendelsesanlæg, der kan give udtjente fiskenet, reb og trawl nyt liv.

Virksomheden renser og omsmelter de gamle net til granulat, der derefter kan bruges i en række nye produkter.

Plastix har bl.a. leveret plastgranulat til en miljøvenlig udgave af den klassiske Nanna Ditzel havestol.

– Vi har opfundet en teknologi til mekanisk genanvendelse af lige præcis fiskenet og reb, og vi er faktisk stadig den eneste spiller i verden, der kan løse den opgave, siger Hans Axel Kristensen, direktør i Plastix til JydskeVestkysten.

Efter adskilliges års hårdt arbejde kan Plastix endelig løfte sløret for deres nyeste produkt; flasker lavet af gamle fiskenet.

Hverdagsprodukter af genanvendt plast er vejen frem

Plasten kan bruges til emballage af forskellige husholdningsprodukter.

Plastix og detailkæden Rema 1000 har indgået et samarbejde, og snart vil man kunne købe rensemiddel til sin opvaskemaskine i emballage produceret af udtjente fiskenet.

– Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag, siger Hans Axel Kristensen.

Et opgør med gammel kultur i detailbranchen

De nye mørkegrønne flasker kræver en holdningsændring hos detailvirksomhederne, der typisk går op i et knivskrapt og genkendeligt udseende.

Når man genanvender plast fra gamle fiskenet, er der ingen garanti for en ensartet farve, derfor kan udseendet variere fra produktion til produktion.

– Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens, og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændret tankegangen i branchen, fortæller indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen til JydskeVestkysten.

I Rema 1000 har man erfaring med emballager af genanvendt plast, og forventer ikke, at de nye mørkegrønne flasker vil skræmme forbrugerne væk – tværtimod forventes det, at folk vil tage godt imod de nye emballager:

– Det betyder, at du ikke kan have en helt kridhvid emballage, men det er et valg, vi har truffet for at genanvende plast i stedet for at brænde det af, siger Anders René Jensen afslutningsvis.