Den vestsjællandske produktionsvirksomhed DBI Plastics Group mærker for alvor effekten af en global strategisk satsning og har siden 2. kvartal 2013 haft en vækst på 15%. Virksomhedens adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen fortæller, at han i det seneste år har ansat over 20 nye medarbejdere.
Siden 2. kvartal 2013 har den vestsjællandske plastvirksomhed DBI Plastics Group haft en vækst på 15%. Virksomheden har især kapret markedsandele på det amerikanske og asiatiske marked, hvor der er arbejdet målrettet med at skabe synergi i globale partnerskaber. Også i Europa, hvor blandt andet BMW, VW, Fiat og Daimler er stærke samarbejdspartnere, er væksten sat ind.
Læs mere:
|
Den høje vækstrate betyder helt konkret, at det har været nødvendigt for virksomheden at hyre nye medarbejdere ind. Det fortæller virksomhedens adm. direktør Hans Hellstrøm Henningsen:
– Opsvinget startede for vores vedkommende sidste år, og vi har siden starten af 2013 ansat over 20 medarbejdere. Under krisen gennemførte vi en offensiv go-to-market strategi og udviklede et ambitiøst investeringsprogram med udvidelse af produktionskapacitet og ansættelse af fag-specialister med spidskompetencer inden for vores felt. Man kan sige, at vi tog forskud på glæderne og brugte de stille år på at udvikle, investere og mande op.
Optimisme er en stærk drivkraft
Hans Hellstrøm Henningsen, som også er næstformand i Plastindustrien og formand for DI Vestsjælland, lægger ikke skjul på, at DBI Plastics Group er en ambitiøs og optimistisk virksomhed, der tør lege med de store aktører:
– DBI er en niche virksomhed, og vi er helt afhængige af spidskompetencer på alle niveauer. Vi har derfor ansat både ingeniører og fag-specialister inden for produktion og salg, og ikke mindst ansat flere lærlinge, der kan se frem til en uddannelse med både faglige og menneskelige udfordringer. Vi er en ambitiøs virksomhed, der ikke er bange for at tage fat og blive udfordret, og det smitter af på medarbejderne. Selv om vi globalt set er en lille spiller, så leger vi med de store i hele verden, og det skaber en vis stolthed og kampånd.
LÆS MERE: DBI Plastics kæmper aktivt for kompetent arbejdskraft
Læs mere under annoncen…###REKLAME###
Fokus på fortsat vækst i USA og Asien
DBI har netop afleveret regnskabet for 2013, og selv om væksten siden maj er steget med 15 % – og fortsat stiger måned for måned – endte året med en vækst på knap 8 %. Andet halvår 2013 og første halvår 2014 viser, at DBI fortsætter den flotte udvikling og har konsolideret sig med en soliditet på 75,2 %.
Hermed er DBI godt rustet til at indfri de strategiske planer med markant større internationalt fodfæste, der bl.a. indebærer en udvikling af markederne i USA og Asien. Vækst uden for Europa er en del af en 5-årig plan med et mål om, at 30 % af væksten skal stamme fra USA og Asien.
LÆS OGSÅ: Hans H. Henningsen – Adgangen til kvalificeret arbejdskraft er afgørende
På begge kontinenter opererer DBI nu fra egne domiciler og hovedsædet i USA er flyttet til Michigan, hvor aktiviteterne nu også omfatter Mexico. I Asien er aktiviteterne fortsat styret fra Shanghai. På det europæiske marked har DBI udvidet med nye distributionscentre i både Tyskland og Frankrig, der sammen med centeret i Polen nu udgør platformen for det europæiske distributionsnetværk.