Lad os tale realistisk om plast
Debatten om plast har tendens til at blive sort/hvid. Det ønskede Plastindustrien at ændre gennem en stor kommunikationskampagne fra 2020, som primært var målrettet danske forbrugere.
Plastindustrien var afsender af kommunikationskampagnen Realistisk om plast, som blev lanceret i sensommeren 2020.
Formålet med kampagnen var at skabe en mere nuanceret og realistisk debat om plast. Foreningen ønskede at fremhæve plastens uundværlige rolle i hverdagen og sundhedssystemet og samtidig adressere udfordringerne forbundet med plast.
Kampagnen skulle informere og oplyse danske forbrugere om plastens fordele og opfordre til en mere frugtbar dialog om emnet.
Kampagnens indhold
Kampagnen bestod både af digitale og fysiske elementer, som blev vist mellem 2020 og 2022. Blandt andet:
- En reklamefilm, som gjorde opmærksom på, hvor uundværlig plast er som materiale i en families hverdagsliv (se den øverst).
- Animationsfilm og case-film med en række medlemsvirksomheder om produktion, genanvendelse, plast i byggeriet, plast i sundhedssektoren mm.
- Annoncer på web og sociale medier
- Bus-bannere og outdoor-reklamer
- Dilemmaspillet ‘Tjek på plast’ og tilhørende underviskingsmateriale.
Alle Plastindustriens medlemmer fik inden offentliggørelsen fuld adgang til kampagnens elementer til deling via en online indholdsportal.
Plastindustrien samarbejdede med kommunikationsbureauet Primetime A/S om udviklingen af kampagnen.
Annoncer fra kampagnen
Flere projekter og kampagner
Find viden om andre af Plastindustriens projekter og kampagner i årenes løb.