Hvad kræver det at få en genial idé?

Plast i medierne
Del:

Tilbage i 1953 fik Elise Sørensen en god idé. Elises yngre søster, Thora, havde fået kræft i tarmen. Hun fik en kolostomi – hendes afføring blev ledt ud af tarmen og gennem maven til en kapsel dækket af nogle klude og holdt fast med et bælte på kroppen. Det var en standardløsning dengang – og det virkede ikke særlig godt. Elise satte sig for at hjælpe sin søster, og udviklede stomiposen, der fik navnet: Coloplast. Og nu gik det virkelig stærkt. Efterspørgslen steg hastigt. Og i 1955 underskrev Elise Sørensen og Aage Louis-Hansen en licensaftale. Hans firma ville lave og sælge stomiposerne, mod at hun fik syv øre per pose i en årrække. To år senere fokuserede Coloplast, som virksomheden også kom til at hedde, kun på Elise Sørensens idé. Stomiposen begyndte for alvor at blive solgt rundtom i hele verden.

Kilde: Zetland.dk