Fra 16 til 7 ansatte med øget kapacitet

Ikke-kategoriseret

I 2007 havde Stål & Plast 16 ansatte i virksomhedens plastafdeling. I dag er der er kun syv personer tilbage på lønningslisten. Med hjælp fra en flok højeffektive robotter har virksomheden tunet og trimmet sin produktion til en meget snæver linje af produkter. Det har gjort det muligt for Stål & Plast at øge sin kapacitet med 30 procent til trods for det store fald i antallet af ansatte. – Løntung produktion i Danmark er ganske enkelt ikke en mulighed for os, forklarer direktør Jacob Sørensen.

Del:

Af Asbjørn Lindsø, Plastindustrien

Når man kommer til Stål & Plasts fabrik i Ringe på Fyn ligner den umiddelbart de fleste andre mellemstore danske plastvirksomheder. Men ser du på parkeringspladsen, er der dog én afgørende forskel: Her holder der nemlig kun et par enkelte biler parkeret – og det er ikke fordi de ansatte kommer med bus eller på cykel. Selvom virksomheden breder sig over godt 6000 m2 med produktion, lager og administration, så er de nemlig kun i alt syv personer, der holder det hele kørende. De syv ansatte betjener en fuldautomatiseret produktion, hvor det er robotterne, der gør det hårde arbejde.
Det setup har været medvirkende til, at Stål & Plast er en god forretning, fortæller virksomhedens direktør Jacob Sørensen:

-Vi skal bestemt ikke klage, når vi tager den økonomiske krise med i betragtningen. Overordnet går det fortsat rigtig godt. Vi har været i stand til hele tiden at forny os og være foran konkurrenterne , og hvis jeg kigger tilbage over de sidste mange år, så er det dem, der efterligner os og ikke omvendt, siger han.

Stål & Plast – uden stål

Jacob Sørensen kom til Stål & Plast som ung klejnsmed-lærling i 1994. Siden har han taget både en maskiningeniøruddannelse og en HD, og fra 2004 har han været medejer af virksomheden. Da han kom til som klejnsmed havde virksomheden en stor stålproduktion, men sådan er det ikke længere:
-I dag burde vi jo egentlig bare hedde ”Plast”, for vi har ikke noget stål tilbage, siger Jacob Sørensen.

I stedet for stål ekstruderer og termoformer virksomheden plastprodukter til gartneribranchen over hele verden. Navnet Stål & Plast hænger dog fortsat ved. Kunderne kender navnet og logoet, der er trykt i alle produkterne siden virksomhedens start i 1984, så der er ingen planer om at lave det om.

Læs resten af nyheden under annoncen…###REKLAME### 

Fra løntung virksomhed til fuldautomatiseret produktion

Udviklingen til kun at være plastvirksomhed har været en udvikling, der har betydet et farvel til en stor del af virksomhedens tidligere ansatte og en total omlægning af produktionen, forklarer Jacob Sørensen:

-Da vi også var smedevirksomhed havde på et tidspunkt 60 ansatte, men vi valgte at sælge den del fra, mens det stadig gik godt. Stålvirksomheden beskæftigede sig med trapper og stålkonstruktioner til byggebranchen. Vi solgte den fra i 2007, og året efter kom krisen, så set i bakspejlet var det rigtig godt timet.

Også plastdelen af virksomheden har oplevet et fald i antallet af ansatte fra omkring 16 og ned til de nuværende syv. Selvom Stål & Plast altså på mandskabssiden er en del mindre end få år tilbage, så har det ikke betydet en mindre produktion. Virksomheden har nemlig i samme periode øget plastdelens kapacitet med næsten 30 procent. Forklaringen har først og fremmest været en offensiv satsning på at automatisere hele produktionen:

-Vi startede for 10 år siden med at skifte hele vores maskinpark ud. Derfor har vi heller ikke nogen maskiner i virksomheden, der er mere end 10 år gamle, hvilket betyder, at vi sparer en del penge på strøm. Samtidig er vi gået efter at få automatiseret og robotiseret alle de dele af processen, hvor det har været muligt. Løntung produktion i Danmark er ganske enkelt ikke en mulighed for os, forklarer Jacob Sørensen.

Den automatiserede produktion af et nicheprodukt har derfor været Stål & Plasts vej til succes og gjort det muligt at tjene penge i en tid, hvor konkurrenterne har det svært.

-Vi har en produktion, der tunet effektivt til en meget snæver linje af produkter. Derfor er vi både gode til at lave det, vi laver, og kan gøre det med en forholdsvis lille udgift til løn. Det betyder, at så længe vores produkt er attraktivt, og der er efterspørgsel på det, så har vi en god forretning, siger Jacob Sørensen

Strammere miljøkrav uden for Europa skaber nyt marked

Stål & Plasts største vare er de såkaldte ebbe/flod-systemer til drivhuse. Ebbe/flod-systemerne er form for bordplader, som planterne står i et moderne gartneri. Bordpladerne udgør et lukket system, hvor det ofte gødningsholdige vandingsvand pumpes ud på de enkelte borde. Efter en given tid tømmes bordene igen, og det resterende vandingsvand løber tilbage i en central beholder. Her kan der så efter behov efterfyldes med rent vand og gødningsmidler, til blandingen igen har den ønskede sammensætning inden næste vanding.

Systemet er det mest udbredte af sin slags i europæiske gartnerier. Det skyldes bl.a., at det hjælper gartnerierne med at leve op til strenge mijøkrav. I andre kontinenter, hvor der er langt færre eller slet ingen miljøkrav, er udbredelsen af systemet lige nu væsentlig mindre. I mange af lande uden for Europa bliver reglerne dog strammet i disse år, og det gør, at Stål & Plasts potentielle marked er i vækst i egne af verden langt fra Ringe på Fyn:

-Ser vi på Europa, så går det jo nærmest kun en vej, og det er nedad. Markedet for os flytter sig lige nu, for heldigvis sker der jo stadig noget ude i den store verden, og her skal vi selvfølgelig være klar til at få vores del af kagen , siger Jacob Sørensen

Kina i kikkerten

Særligt Kina er på radaren hos Stål & Plast. Direktør Jacob Sørensen udelukker ikke, at det også kommer til at betyde, at virksomheden etablerer sig med produktion i landet inden for en overskuelig fremtid:

-Der kommer til at blive bygget rigtig mange nye kvadratmeter gartneri i Kina de næste mange år. Skal vi være med der, så vil der klart være nogle fordele ved at være tættere på markedet. Der selvfølgelig noget fragt i det. Vigtigst er dog, at der der fra kinesisk side en politisk interesse i, at det bliver solgt i Kina også er produceret i Kina, hvilket bl.a. betyder en i importtold på ca. 20 procent.

-Der er andre der producerer derude, og hvis vi skal konkurrere med dem, så gør vi det mest effektivt ved at gøre det samme. Måske ved at alliere os med en lokal partner, som kender markedet bedre, siger Jacob Sørensen.