LEGO Koncernen leverer kanon-resultat

Produktion hos LEGO
LEGO Koncernen har netop præsenteret et flot årsregnskab for 2020. Foto used with permission. ©2021 The LEGO Group.

De populære plastklodser fra LEGO Koncernen er blevet endnu mere populære det seneste års tid. Virksomhedens årsregnskab viser tocifret vækst i salget til forbrugerne, omsætningen og driftsresultatet samt betydeligt større markedsandele

Del:

LEGO Koncernen har netop offentliggjort årsregnskabet for 2020.

Omsætningen for året voksede til DKK 43,7 milliarder, en stigning på 13 procent sammenlignet med 2019, og salget til forbrugerne voksede med 21 procent i samme periode. Driftsresultatet var DKK 12,9 milliarder, en stigning på 19 procent sammenlignet med 2019.

Den globale markedsandel voksede i alle de 12 største markeder.

– Vi er meget tilfredse med resultaterne. De viser, at LEGO® klodsen er tidløs, og at læring gennem leg er relevant. Vores resultater er også et vidnesbyrd om vores medarbejderes passion, kreativitet og vedholdenhed. På trods af pandemiens udfordringer arbejdede de utrætteligt for, at man i alle dele af verden kunne blive ved med at lege, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen.

LEGO Koncernen oplevede tocifret vækst i salget til forbrugerne i alle regioner, og væksten var særligt stærk i Kina, Nord- og Sydamerika, Vesteuropa samt i Asien og Stillehavsområdet.

Vækst på trods af store investeringer og stigende fragtudgifter

Det stærke salg resulterede i vækst i driftsresultatet på trods af, at Koncernen foretog massive strategiske investeringer, og distributionsomkostningerne til global fragt af produkter steg på grund af midlertidige nedlukninger af produktionssteder i Mexico og Kina.

Årets resultat efter skat voksede med 19 procent til DKK 9,9 milliarder, mens det frie cash-flow var DKK 11,5 milliarder.

– I løbet af de seneste to år har vi foretaget omfattende investeringer i initiativer, der understøtter langsigtet vækst. I 2020 begyndte disse investeringer at bære frugt – særligt inden for e-handel og produktudvikling. Vi vil øge investeringerne i det kommende år med fortsat fokus på udvikling af nye legeoplevelser, vores brand, digitalisering og videreudvikling af vores fysiske og digitale salgskanaler, siger Niels B. Christiansen.

Investeringer i en positiv påvirkning til gavn for fremtidige generationer

I 2020 offentliggjorde LEGO Koncernen planerne om at investere op til DKK 2,6 milliarder over tre år i initiativer indenfor bæredygtighed.

Disse initiativer skal blandt andet inspirere flere børn til at lære gennem leg, reducere virksomhedens miljøpåvirkning og sikre inkluderende arbejdspladser for alle, der er involveret i fremstillingen af LEGO Koncernens legeoplevelser.

Med initiativer, der støtter læring gennem leg, nåede Koncernen ud til 3,2 millioner børn, heraf mange i nød. LEGO Koncernen indledte også test af genanvendelige papirposer i LEGO æsker som led i udfasningen af engangsplast.

Derudover forpligtede virksomheden sig til at reducere sin absolutte CO2-udledning med 37 procent inden 2032, et mål som er godkendt af Science Based Target initiative og i overensstemmelse med de reduktionsniveauer, der kræves for at holde den globale opvarmning under 1,5°C.

DOWNLOAD: The LEGO Group – Annual Report 2020