LEGO imponerer med stærkt årsregnskab

LEGO Koncernen har netop præsenteret årsregnskab for år 2013, og virksomheden kunne fremvise en stigende omsætning på hele 11% og en fremgang på 9% i nettoresultatet. I løbet af år 2013 har LEGO også ansat over 1.300 nye medarbejdere og investeret milliardbeløb i kapacitetsudvidelser.

Del:

Under stor mediebevågenhed præsenterede LEGO i denne uge årsregnskabet for år 2013. Og virksomhedens administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp havde da også positivt nyt at fortælle:

– I 2013 steg vores salg med 11 procent, hvilket var bedre end udviklingen for det generelle legetøjsmarked, hvilket er et meget tilfredsstillende resultat. På mindre end 10 år har vi nu mere end firedoblet vores omsætning. Nøglen til vores succes er, at vi hele tiden er innovative og fornyer vores tilbud til forbrugerne, og i 2013 har vi med succes udviklet og lanceret produkter, som står højt på børns ønskeliste over hele verden.

Stigningen i omsætningen blev opnået på et globalt legetøjsmarked, der oplevede en mindre nedgang i 2013. Salget i Nordamerika faldt i 2013, mens udviklingen på de europæiske markeder var flad, men med store forskelle blandt landene. I Asien fortsatte det japanske marked sin nedgang, mens det nye kinesiske marked oplevede vækst.

Samlet set endte LEGO’s nettoresultat for år 2013 med at være på 6.119 millioner kroner i forhold til 5.613 kroner i 2012 – en stigning på 9%.

Læs mere under annoncen… ###REKLAME###

Massive investeringer i kapacitetsudvidelse

I 2013 øgede LEGO Koncernen også sine omfattende investeringer i produktionskapacitet i hele verden til mere end 2,6 milliader kroner:

– Vi har taget en strategisk beslutning om at udbygge vores kompetencer og kapacitet globalt, både når det gælder medarbejdere og produktionsfaciliteter. Vi er nødt til at investere globalt for at indfri vores ambitioner om at gøre LEGO leg relevant for endnu flere børn rundt om i verden, siger John Goodwin, Executive Vice President og CFO i LEGO Koncernen.

Opførelsen af en LEGO fabrik i Jiaxing, Kina, er netop påbegyndt. Når fabrikken åbner i 2016, vil den levere LEGO produkter til det voksende asiatiske marked.

– Det er vores strategi at have fuld kontrol over produktionen for at sikre os, at vi leverer produkter, som er sikre for forbrugerne og af konsistent høj kvalitet, og vi er stolte over at kunne sige, at LEGO Koncernen i 2013 igen har nået sit mål om nul tilbagekaldelser af produkter. Vores konstante fokus på kvalitet og sikkerhed, uanset hvor vi er til stede, betyder også, at vores nye fabrikker i Kina og Ungarn vil anvende samme teknologi, automatisering og standarder for medarbejdersikkerhed og produktkvalitet som alle andre LEGO fabrikker, udtaler Bali Padda, Executive Vice President og COO i LEGO Koncernen.

1.300 nye medarbejdere i 2013

Ud over den fysiske kapacitetsudvidelse var 2013 et år med fokus på opbygning af medarbejderkompetencer og kapaciteter på områder som produktion, Engineering, salg og R&D for at ruste LEGO Koncernen til fremtidig vækst.

Det førte til, at et betydeligt antal nye medarbejdere blev ansat i løbet af året, hvilket øgede det gennemsnitlige antal fuldtidsansatte medarbejdere med 1.355 til 11.755, en af de største stigninger i medarbejderantallet på ét år i virksomhedens historie.