I lederen i det seneste nummer af Plast Panorama skriver Plastindustriens direktør Thomas Drustrup, at foreningen skal blande sig aktivt i de mange offentlige debatter om f.eks. plastaffald i havet. Når plast i forskellige sammenhænge bliver fremstillet i negativt lys, så har det nemlig en kedelig afsmittende effekt på vores branche, medlemmer og produkter.
I løbet af de seneste måneder har der været flere historier, hvor plast i de danske medier er blevet fremstillet mindre heldigt. Et tilfælde var i kølvandet på en beslutning i Europa-Parlamentet om at reducere brugen af plastposer med op til 80 % i løbet af en årrække. Et andet tilfælde var i forbindelse med den store fokus på de såkaldte ’øer af plastaffald’ i Stillehavet.
I begge de konkrete sager har vi i Plastindustrien valgt at engagere os aktivt i den offentlige debat gennem pressemeddelelser, artikler, debatindlæg og direkte kontakt til relevante organisationer.
Det har vi gjort på trods af, at indkøbsposer af plast stort set ikke bliver produceret inden for landets grænser og på trods af, at plastaffald i Stillehavet skyldes en forkert affaldshåndtering i andre dele af verden.
LÆS MERE: Danmark har styr på plastposerne
Vores udfordring er nemlig, at når plast i forskellige sammenhænge bliver fremstillet i negativt lys, så har det en kedelig afsmittende effekt på vores branche, på vores medlemsvirksomheder og på vores egne plastprodukter.
Læs mere under annoncen…###REKLAME###
Vi skal aktivt blande os
Hvis vi derfor ikke blander os aktivt i disse debatter, så risikerer vi, at plast som materiale får et dårligt image hos både forbrugere og beslutningstagere. Og det mener jeg ikke, at vi som brancheorganisation stiltiende hverken kan eller skal acceptere.
Derimod skal vi se de forskellige aktuelle debatter om plast, som en mulighed for at kommunikere de positive historier – både om branchen og om materialet – ud til et stort publikum. Faktum er jo, at vi i Danmark og som industri ofte bidrager konstruktivt til løsningen af de problemer, som fanger mediernes og ikke mindst forbrugernes opmærksomhed.
LÆS MERE: Unuanceret og fejlagtig kritik af plastisolering
Derfor vil man også fremover kunne se Plastindustrien deltage offensivt i den offentlige debat. Gennem saglig, positiv og troværdig kommunikation skal vi sikre vores branche og vores materialer et bedre image.
Ovenstående er bragt som leder i Plast Panorama nr. 6 2014.