Sprøjtestøbesektionen retter blikket udenlands

Ikke-kategoriseret

Mange små- og mellemstore underleverandører har ikke kapaciteten til at sælge sig selv i udlandet. Det betyder, at virksomhederne går glip af potentielle kunder og øget indtjening. Derfor skal et nyt pilotprojekt med digital markedsføring hjælpe virksomhederne ind på nye markeder. Det er konklusionen ovenpå Sprøjtestøbesektionens forårsmøde.

Del:

Af Lars Friis Farsøe.

Det kan være en uoverskuelig opgave at finde ressourcerne til markedsføring i udlandet i en travl og hektisk hverdag. Dermed kan SMV-underleverandørerne risikere at gå glip af et ikke ubetydeligt ekstra salg og indtjening. Derfor handlede dette års forårsmøde i Plastindustriens Sprøjtesektion om mulighederne for at få nye kunder i udlandet.

Over 30 deltagere havde sat hinanden stævne den 21. marts på Tøystrup Gods ved Ringe på Fyn for at blive klogere på, hvordan et fælles salgsfremstød kan hjælpe den enkelte plastvirksomhed.

Læs mere under annoncen… ###REKLAME###

Eksterne inputs

For at sikre et kvalificeret og handlingsorienteret resultat af forårsmødet havde Sprøjtestøbesektionen inviteret eksterne oplægsholdere til at give deres bud på, hvordan underleverandørerne kan stå stærkere i udlandet. 

Disse virksomheder deltager i pilotprojektet: 

 

  • Bogense Plast A/S
  • DKI Plast a.s
  • HBN-Teknik A/S
  • Ossi Connectors A/S
  • SP Moulding A/S
  • Ulstrup Plast A/S

Indledningsvis gav professor Anders Drejer fra Aalborg Universitet en analyse af, hvilke udfordringer og muligheder der er for danske plastvirksomheder netop nu. Dernæst fulgte to oplæg fra Blue Business og Designit, der begge er blandt de førende danske markedsføringsbureauer. De bl.a. lagde vægt på vigtigheden af, at der findes let og tilgængelig information om underleverandørernes unikke egenskaber på andre sprog end dansk.

LÆS OGSÅ: Netværk og produktivitet

Claus Henriksen, der er chef for virksomhedsudvikling i Plastindustrien, var meget tilfreds med en ekstern vurdering af sektionens muligheder:

– Det er vigtigt med eksterne inputs, og dagens oplægsholdere var meget klare i deres budskab. Det er en rigtig god forretning, hvis vi i fællesskab fokuserer at gøre kagen større frem for at konkurrere mod hinanden. Flere af sektionens medlemmer har slet ingen udenlandske kunder, og det skal vi have lavet om på. Det gør vi nemmest, hvis vi løfter i samlet flok.

Pilotprojekt er skudt i gang

Forårsmødet blev afrundet med en workshop, hvor deltagerne i en meget positiv ånd nåede til enighed om at søsætte et digitalt pilotprojekt med seks deltagende underleverandører indenfor industrisegmentet.

– Der var utrolig stor opbakning til at søsætte et pilotprojekt. Det er vores vurdering, at mange underleverandører har mulighed for at kapre kunder i udlandet pga. deres kompetencer og fleksibel specialisering. Nye kunder kommer dog ikke af sig selv. Det kræver, at de bliver bedre til at brande sig selv, og der er pilotprojektet et vigtigt skridt på vejen, fortæller Claus Henriksen.

Tidsmæssigt er det planen, at pilotprojektet er oppe at køre i efteråret. Det betyder bl.a., at der er udarbejdet en flersproget hjemmeside med det formål at brande de seks virksomheders kompetencer overfor potentielle kunder.

– Såfremt pilotprojektet er en succes, er det nærliggende, at vi bruger de konkrete erfaringer til at søsætte lignende fremstød for Plastindustriens andre sektioner, afrunder Claus Henriksen.