Det er svært at finde noget at klage over hos HBN Teknik. Kunderne står i kø efter produkterne, og virksomheden regner med at firdoble omsætningen på få år. Innovation, produktudvikling og produktionsoptimering er nøgleordene i den midtsjællandske succeshistorie.
I en tid med finanskrise, dårlige regnskaber og udflytninger går HBN Teknik i Ringsted mod strømmen. Virksomheden regner med at
firdoble omsætningen, der snart runder den halve milliard. Fabriksbygningen på 8.000 m2 er i løbet af foråret suppleret med en ny produktionslinje i en tilbygning på 6.000 m2 til en samlet pris på ca. 100 mio. kroner. I 2014 udvider virksomheden med endnu en linje, og går alt som planlagt, vil de om få år udvide produktionsarealet med yderligere4.000 m2. Når det er gjort, vil HBN Teknik have 100-120 fastansatte mod ca. det halve i dag.
En unik position
HBN Teknik, der er ejet af den tyske BPW-kocern, fremstiller komponenter til lastbiler og lastbiltrailere. Stænklapper, skærme, luftfjedderklokker, trykluftstanke og snart også bæreaksler er blandt produkterne, der fremstilles i komposit, polypropylen og polyamid.
Virksomheden har valgt en innovativ og produktudviklende tilgang til rollen som underleverandør. Det er nøglen til succesen og adskiller virksomheden fra mange af konkurrenterne, mener administrerende direktør i HBN Teknik Kim Villadsen:
– Normalt som underleverandør til den kommercielle transportindustri, så bliver man indkaldt til et møde af kundens konstruktionsafdeling. Her får man et sæt tegninger, man får at vide, hvilken maskine man skal bruge, og hvor mange gram af hvilket materiale der går i. Til sidst fortæller de en, hvor meget man må tjene.
– Sådan arbejder vi ikke. Vi udvikler selv produktet, vi investerer i maskineriet, vi får udviklet særlige materialer i samarbejde med underleverandører, vi tester selv, og når vi så mener, at produktet er klar, så tilbyder vi det til de forskellige mulige aftagere. Det giver os en unik position.
Kim Villadsen lægger stor vægt på, at virksomheden skal kunne lidt af det hele:
– Vi låser os ikke fast på en teknologi eller en produktionsmetode. Vi kører RTM, vi kører ekstrudering, vi kører armeringer i ekstruderinger, vi kører sprøjtestøbning, fladekstrudering og rørekstrudering og så videre. Vi tror på, at det er kombinationen, der er vejen frem.
Fra stål til plast
Bag succesen lægger altså et benhårdt arbejde med innovation og produktudvikling. I den forbindelse har et skift fra stål til plast været afgørende. Hvor stål tidligere var det foretrukne materiale, arbejder HBN Teknik i dag udelukkende i plast. Ved at udnytte plastens vægt- og materialemæssige fordele er det nemlig muligt at producere komponenter, der kan gøre lastbilerne lettere.
– Hvert kilo, der spares på køretøjet, kan konverteres til ekstra last, og det er et rigtig stærkt argument overfor vores kunder og vores kunders kunder. Derudover er der hensynet til miljøet: Mindre vægt betyder mindre CO2. Og så er der mindre vedligeholdelse med plast end med stål, forklarer Kim Villadsen og uddyber:
– Lastbilproducenterne er en ret konservativ branche. Det er først over de sidste år, at man har indset, at man må gå samme vej som personbilproducenterne, hvor plast allerede er langt mere udbredt. Udviklingen bliver også hjulpet på vej af, at EU i 2014 indfører nye emissionskrav, der gør motorerne op til 200 kilo tungere, og det gør behovet for at reducere vægt endnu større.
Metalerstatning stiller store krav
At kunne tilbyde kunderne i en konservativ branche nye typer af produkter i kunststof, som de vant til at få i stål, er langt fra lige til. Stålproduktionen er i udgangspunktet både billigere og mere simpel. Derfor er der risiko for at tabe på prisen til de stålproducerende konkurrenter.
– Når vi udvikler nye produkter, må vi gøre det baglæns og sige: ’hvilken pris er kunden villig til at betale’. Vores produkter skal ikke være dyrere end de tilsvarende i stål, og hvis de er, skal merprisen hurtigt kunne tjene sig hjem på mindre vedligehold og mindre vægt. På den måde stiller vi store krav til os selv, vores ansatte og til vores produktionsprocesser, men det er en forudsætning for at vi kan være konkurrencedygtige, forklarer Kim Villadsen.
Han siger videre:
– Når vi sender et nyt produkt på markedet, har vi derfor ikke kun udviklet et nyt produkt, men også en ny produktionsproces. Vi laver beregninger på lønsom produktion, vi optimerer den og udvikler maskiner, der er hurtigere end dem, der allerede er på markedet. Vi tager fat i det hele – simpelthen. Det gør, at vi kan være med på prisen også.
350.000 luftfjedderklokker om året til Mercedes
En af virksomhedens store sællerter er en såkaldt luftfjedderklokke i polyamid. Den er et eksempel på HBN Tekniks arbejde med at udvikle produkter, som funktionelt er stålkonkurrenterne overlegne, men som også kan være med på prisen.
HBN Tekniks luftfjederklokke i polyamid er sprøjtestøbt i to dele og svejset sammen efterfølgende. |
– Vi har skabt en klokke i polyamid, som det egentlig ikke burde kunne lade sig gøre at sprøjtestøbe.
Det er alligevel lykkedes for os ved at støbe den i to dele og så svejse den sammen på en helt speciel måde efterfølgende. Det gør klokkens styrke uovertruffen sammenlignet med stål, uden at prisen er mærkbart højere. Det giver ekstra volumen i klokken og øger komforten i lastbilen samtidig med, at den vejer en tredjedel og ikke kræver vedligeholdelse, forklarer Kim Villadsen.
Den salgstale leverede HBN Teknik også over for Daimler-koncernen og det med succes. Så da deres nye Mercedes Actros lastbil blev præsenteret i efteråret 2011, var det med HBN Tekniks dansk-producerede luftfjedderklokker. Dem skal Mercedes bruge 350.000 af om året, og det vil blandt andet ske fra den ny produktionscelle, som HBN Teknik indviede i efteråret.
Forespørgsler på 2,2 mio. tryklufttanke
I foråret lancerer HBN Teknik også en ny tryklufttankserie i komposit. Trykluftstanke sidder i alle bremse- og affjedringssystemer i fx busser, tog og lastbiler. I udviklingen af den nye tank har øvelsen været den samme som med luftfjedderklokken: Det handler om at udvikle et produkt i plast, der koster det samme som det tilsvarende produkt i stål, men som kan meget mere.
– Der bliver solgt over 2,5 mio. af de her tanke om året i Vesteuropa alene, så potentialet er enormt, siger Kim Villadsen.
Og at efterspørgslen er stor fik han bekræftet på den årlige IAA transportmesse i Hannover sidste år. Her fik HBN Teknik forespørgsler på ikke mindre end 2,2 mio. af virksomhedens tanke, der vejer mellem 3 og 11 kg.
– Forespørgslerne på de 2,2 mio. tanke kommer fra et antal kunder, der kan tælles på to hænder, og som alene producerer lastbiler og lastbiltrailere. Det siger noget om, at det her kan blive endnu større, for tankene kan også bruges i personbiler, som luftkompressere som dem du har derhjemme, og som håndværkere bruger, de kan bruges i industrien og så videre, og så videre. Der er ikke ret mange grænser i det her. Vi bliver lige nu bare nødt til at tage et skridt af gangen, for vi kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen, siger Kim Villadsen.