Ny kommunikationschef trækker i arbejdstøjet

Plastindustriens nye kommunikationschef, Lars Friis Farsøe, ser frem til at udrulle nye initiativer og mere offensivt fortælle om plastens mange fordele. Det fortæller han i dette interview til Magasinet Plast.

Del:

Nedenstående interview med Lars Friis Farsøe, der er Plastindustriens nye kommunikationschef, er bragt i Magasinet Plast – nr. 2 – 2019:

Hvad bliver din første opgave som ny kommunikationschef for Plastindustrien?
– Min første og ikke mindst primære opgave er dybest set at sikre, at kommunikationshjulene fortsat drejer hurtigt rundt i Plastindustrien selvom, at vi i en periode er lidt underbemandet i den lille kommunikationsafdeling.

Og konkret?
– Plast.dk skal opdateres, nyhedsbrevene skal udsendes og journalisthenvendelserne skal håndteres. Heldigvis ansætter vi en ny kommunikationskonsulent pr. 1. juni, så vi igen har et fuldtalligt team, der udover den nye medarbejder og undertegnede består af vores kommunikationsstudent Julie Pauch Nymark.

Plast bliver omtalt mere end nogensinde i danske medier – på godt og på ondt. Det stiller krav til den kommunikative opgave.

Vil vi se en ændring i kommunikationsstrategien med en ny chef ved roret?
– Plastindustrien og vores talspersoner blev i år 2018 omtalt mere end 800 gange i de danske medier, hvilket er en voldsom stigning i forhold til tidligere år, så vores udgangspunkt er solidt. Vi er nemlig allerede med til at præge de mange debatter om plast i medierne, og det skal vi selvfølgelig blive ved, da der kun er et stigende behov for at nuancere offentlighedens syn på plast.

Hvad er strategien?
– Vores strategi er at bringe fakta og interessante virksomhedseksempler ind i debatten, og det skal vi fremover blive endnu bedre til. For eksempel ved at gå mere systematisk og offensivt til værks i forhold til at få videreformidlet et højere antal gode plastcases fra medlemmerne bl.a. via det nye koncept ’Ugens gode plasthistorie’.

Hvilke nye kommunikative opgaver, står dit team/Plastindustrien overfor netop nu?
– Det er langt fra nyt, at vi her i foråret bruger rigtig meget energi på at planlægge Plastdagen og koordinere vores tilstedeværelse på Folkemødet, men de to arrangementer ligner meget sjældent hinanden.

– Plastdagen den 23. maj er et naturligt samlingspunkt for vores medlemmer, så afviklingen af dagen skal sidde lige i skabet. Ved samme lejlighed uddeler vi Plastprisen 2019, og det er en fremragende mulighed for at gøre omverdenen opmærksom på de dygtige mennesker og smarte løsninger i plastbranchen.

– Folkemødet er en vigtig kommunikationsplatform, og i år er vi bl.a. medarrangør af en dilemmadebat i Verdensmålenes Telt, som skal understrege, at debatten om plast ikke er sort/hvid. Plastemballage er en udfordring, hvis den ender i naturen, men først og fremmest medvirker den jo til at forlænge fødevarens holdbarhed og forebygge madspild. Det er den slags pointer, som vi forhåbentlig kan få gjort flere opmærksomme på ved at deltage i Folkemødet.

Hvilke nye mål har du for den kommende tid?
– I al beskedenhed vil jeg sige, at vi i de seneste år er lykkedes rigtig godt i forhold til at få kommunikeret vores budskaber til miljøordførere, ministre, myndigheder og miljøorganisationer, men jeg kan også se, at der er et behov for at tage plastdialogen med den interesserede borger.

– Plastindustrien har hidtil ’kun’ brugt Facebook i uddannelses- og rekrutterings øjemed, men det skal vi have lavet om på. Senere i år går vi derfor i luften med en ny profil på Facebook, hvor formålet er at tage dialogen om plast direkte med den enkelte borger. Derudover er der flere idéer på tegnebrættet til kampagner, hvor vi fremhæver nogle af de mange ekstremt værdifulde sammenhænge, hvor vi bruger plast. Jeg er lidt træt af offentlighedens ensidige fokus på vatpinde og sugerør, så det skal vi prøve at lave om på.

Hvad glæder du dig mest til i din nye rolle?
– Nu har jeg netop haft seks år jubilæum i Plastindustrien, og da vi er et lille sekretariat, så er man jo i forvejen rigtig tæt på alle større beslutninger. Derfor er der ikke så meget ’nyt’ forbundet med rollen som kommunikationschef, men jeg ser rigtig meget frem til at udrulle nogle af de initiativer, hvor vi mere offensivt fortæller om plastens mange fordele.