Reportage: Industri 4.0-konference en succes – se billeder og præsentationer

Rasmus Grusgaard, Innovationskonsulent i Plastindustrien, byder velkommen til en dag i fremtidens og innovationens tegn.

Der blev præsenteret og drøftet vidt forskellige perspektiver på den digitale omstilling, da nogle af Plastindustriens dygtigste virksomheder var samlet til konference om Industri 4.0. 

Del:

Med scenen sat på Den jydske Haandværkerskole og nøgleordet innovation, var en række virksomheder 20. juni samlet til en temadag om, hvordan branchen bedst muligt tager skridtet videre mod Industri 4.0.

Det kom der mange spændende, innovative oplæg ud af. De tekniske snakke handlede blandt andet om væsentligheden af fælles digitale standarder, EUROMAP 77 og OPC Unified Architecture (OPC UA).

Der var dog ingen ‘one size fits all’ løsning på Industri 4.0 – men flere interessante synspunkter blev præsenteret. Dem kan du læse mere om herunder, mens du også kan se præsentationer og billeder fra dagen allernederst.

Den digitale innovation skal komme indefra

Holdningen var generelt, at det er nødvendigt, at virksomheden kan opdyrke sin egen digitale kultur til at realisere potentialerne i fremtidens industrielle virkelighed.

Organisationer som MADE, der var repræsenteret med direktør Nigel Edmondson, kan benyttes til hjælp eller inspiration. Men den lokale vilje og lyst til at afprøve ting, skabe ny viden og opfostre digitale medarbejdere på virksomheden er mindst lige så vigtig.

Leg dig til fremskridt

LEGO understregede, at en legende tilgang er vigtig. Selv om man måske kunne forvente en sådan holdning fra en legetøjsproducent, var udsagnet naturligvis alvorligt ment.

Martin Busch understregede nemlig, at den digitale omstilling er en rejse, hvor man ikke kender destinationen, og at det er vigtigt at lege og eksperimentere undervejs. Ikke kun for at afdække potentialet i det digitale domæne, men også for at tiltrække eller udvikle medarbejdere, der kan drive nogle af de digitale innovationsprocesser.

Når plastproduktionen går digitalt

Flere af de tilstedeværende sprøjtestøbevirksomheder spidsede ører, da Dan Björklöf fra amerikanske Proto Labs præsenterede deres digitale arbejdsgang.

Virksomhedens digitale og innovative approach betyder, at de kan levere sprøjtestøbte emner i løbet af bare én dag, og at 95 % af deres digitale tilbud udsendes uden indblanden fra mennesker.

Der er i høj grad tale om en digital plastvirksomhed. Med et ‘computing-cluster’, der yder 20.5 teraflops, havde de indtil for nyligt større regnekraft i deres datacenter end selveste Facebook. Sådanne proprietære digitale aktiver giver stærke konkurrencefordele og er svære at kopiere.

Robotter og faglærte i digitale discipliner

Jesper Freltoft fra aerospacevirksomheden Terma præsenterede deres omfattende arbejde med robotudlægning af væv i komposit-fremstilling.

Projektet hedder Flex Draper og har flere end 12 Erhvervs Ph.D’er tilknyttet arbejdet med at udvikle systemet, der forventes at kunne føre til store besparelse i produktionen.

Den jydske Håndværkerskole dannede rammen om arrangementet og direktør Henrik Øelunds præsentation af skolens arbejde med at uddanne fremtidens faglærte i de digitale discipliner viste stort engagement og en masse spændende initiativer.

Billeder fra dagen

Præsentationer fra konferencen