Plastindustrien går i krig mod ingeniørmangel

Ny stor kampagne skal sikre, at flere fremtidens ingeniører søger en karriere i plastbranchen. Plastindustrien står bag indsatsen, der skal løse virksomhedernes store udfordringer med ingeniørmangel.

Del:

Fire ud fem plastvirksomheder forventer problemer med at tiltrække ingeniører med de rigtige kompetencer frem mod 2025. Det viste en analyse sidste år, som Plastindustrien stod bag. Den udfordring skal nu løses. Plastindustrien har derfor lanceret en ny kampagne, der netop skal sikre, at fremtidens ingeniører har et større kendskab til plast og til branchens virksomheder.

Innovationskonsulent hos Plastindustrien, Rasmus Grusgaard, siger:

– Vi ved fra både vores analyser og vores løbende dialog med medlemmer, at manglen på ingeniører med stærke plastkompetencer er en enorm udfordring for mange. Vi skal som dansk plastindustri leve af netop den viden, som ingeniører kan bidrage med.

Han siger videre:

– De virksomheder, der har prøvet at stå i en situation, hvor de ikke kan finde den rigtige ingeniør til en ledig stilling, ved, hvordan det kan være med til at sætte meget i stå. Det skal vores nye kampagne sikre, at vi undgår fremadrettet.

Vil inspirere de unge til at arbejde med plast i praksis 

Kampagnen indeholder en kombination af film, faglige konkurrencer, virksomhedssamarbejde, digitale og sociale medier og en massiv tilstedeværelse på messer og uddannelsessteder samt stærke personlige fortællinger fra branchen, som de unge kan spejle sig i. På den måde vil landets studerende møde plastbranchen fra sin bedste side.

LÆS OGSÅ: Tag med Plastindustrien på DSE-messe

En ny konkurrence for ingeniørstuderende vil også se dagen lys i løbet af 2017. Tanken er at inspirere de unge til at fordybe sig i plastens muligheder på deres studie og præmiere de unge, der kan udarbejde det mest spændende plastprojekt. Derudover er et vigtigt element i kampagnen at skabe konkrete samarbejder mellem ingeniørstuderende og branchens virksomheder.

Rasmus Grusgaard siger:

– Vi skal have de unge til at arbejde med plast og plastproduktion i praksis, og det kræver, at virksomhederne vil være med til at åbne døren. Det handler både om at give ingeniører muligheden for at skærpe deres plastkompetencer og om, at vi som branche sætter handling bag ordene: Hvis vi vil overbevise de unge om, at vi har brug for dem, så skal vi også konkret kunne vise, at vores virksomheder står klar til at tage imod dem.