Hos X-ophan A/S lever de af kvalitet og god service

Det er ikke en selvfølge, at man kan tjene penge på at fremstille plastposer i Danmark, men det kan de hos X-ophan A/S. Dygtige medarbejder med lang anciennitet, høj kvalitet og god service er vigtige ingredienser i virksomhedens succesopskrift.

Del:

I januar måned kunne direktør Flemming Pannerup fejrer 50 års jubilæum i X-ophan A/S, som han har ejet siden 1975. Virksomheden har 11 ansatte og fremstiller forskellige typer af plastposer, tape og etiketter. Siden 1980 fra adressen i Hasselager uden for Aarhus.

Og det er ikke kun Flemming Pannerup, der har flere år på bagen i virksomheden.

– Alene i løbet af 2016 skal vi udover mit jubilæum feje både fejre 30- 25- og 20- årsjubilæer, fortæller direktøren.

– Vi er en fast garde, der kender virksomheden, maskinerne og kunderne. Det betyder, at vi alle ved lige præcis, hvad vi skal. Det er vi meget afhængige af for, at det hele kan køre så effektivt, som det skal, siger Flemming Pannerup.

Tæt på kunderne

X-ophans kunder er primært mindre virksomheder og butikker, der skal bruge poser, etiketter og andre plastprodukter til deres markedsføring. Ca. to tredjedele af virksomhedens produktion bliver afsat til danske kunder, og nærheden til kunden er vigtig:

– Vi må erkende, at lavlønslande kan slå os på prisen. Til gengæld kan vi andre ting. Vi kan lave små oplag, og vi lave og levere dem hurtigt. Det kan de ikke i Polen. Heldigvis kommer man stadig langt med kvalitet, god service og at kunne forstå sin kunde, siger Lisbeth Kristensen, der er administrativ leder i X-ophan.

X-ophan tog et dyk med finanskrisen. Kunderne sparede virksomhedens specialprodukter væk for selv at kunne overleve.

– Finanskrisen gjorde ærlig talt det hele anspændt – og træls, fortæller Flemming Pannerup.

Lisbeth Kristensen supplerer:

– På den korte bane kan det jo godt lade sig gøre at klare sig uden at fx have tryk på sine poser, så det valgte mange af vores kunder desværre at gøre dengang i 2009. Det gjorde ondt. Men efter den værste krise lagde sig, er de støt og roligt kommet tilbage, og vi får hele tiden også nye kunder igen. For på den lange bane er der klar markedsføringsværdi i de produkter, vi tilbyder.

Politisk ståhej om plastposer er skudt over målet

Plastposerne udgør størstedelen af X-ophans produktion. Derfor følger virksomhede nøje med i den intense politiske diskussion, der ofte er omkring netop  plastposer. Det sker med vis forundring over politikernes prioriteringer:

– Helt ærligt så synes jeg ikke, den her store politiske ståhej, der er om plastposer, giver mening. Plast hører ikke hjemme i naturen. Det gør plastikposer heller ikke. Men når du kigger dig rundt, ser du så mange poser i den danske natur? Det mener jeg altså ikke, man gør. I forhold hvor meget krudt nogle politikere bruger på plastikposer, så er det i hvert fald helt skudt over målet, siger Lisbeth Kristensen .

Direktør Flemming Pannerup er enig:

– Hos os laver vi gode kvalitetsposer, der kan bruges mange. Alternativet til dem vil fx være poser af papir, som man nærmest ikke kan genbruge, og som i det hele taget belaster både klima og miljø meget mere.

Problemer med den danske plastposeafgift

I Danmark har vi en særafgift på plastposer. Formålet er at reducere forbruget og giver incitamenter til genbrug, men ifølge Flemming Pannerup har afgiften nogle indbyggede fejl, der modvirker de politiske intentioner:

– Afgiften på plastposer afregnes efter vægt og ikke per styk. Det betyder, at der er klart incitament til at producere tynde poser, som er svære at genbruge. Vores tykke og bæredygtige poser bliver omvendt straffet hårdt, selvom det er dem, som bliver genbrugt og derfor har det klart bedste klimaregnskab, siger Flemming Pannerup.

Afgiften på plastposer har også en anden problematisk sideeffekt, fortæller Pannerup:

– Importerer du poser til Danmark, bliver du fritaget for de første 5.000 kr. af afgiften. Det gør du ikke, hvis du køber vores poser, som er produceret i Danmark. Det, mener jeg, virkelig ikke er fair. Det jo nærmest som om, politikerne ønsker at flytte danske arbejdspladser ud af landet.

Han siger videre:

– De 5.000 kr. betyder faktisk noget for flere af de lidt mindre detailbutikker, som vi handler med. Vi undersøgte på et tidspunkt, om det kunne betale sig for os at køre vores poser til Tyskland og sælge dem derfra for at få adgang til fritagelsen. Det kunne det ikke, men bare det at man når dertil, hvor man overvejer den slags, siger jo lidt om, hvor tåbeligt det her er.

Læs mere på www.X-ophan.dk