Sprøjtestøbevirksomhed prioriterer konsolidering og stabilitet

Carmo har på kort tid foretaget et generationsskifte og oprustet med nye ansigter i virksomhedens organisation inden for områderne salg, udvikling og kvalitet. Nu vil den Espergærde-baserede virksomhed fokusere på konsolidering og øget stabilitet. 

Del:

Siden 1997 har den nordsjællandske sprøjtestøbningsvirksomhed Carmo været ejet af Ishøy-familien, og forrige år valgte Steen Ishøy at overdrage både ejerskab og direktørstol til sin søn Claus Steenstrup Ishøy. 

 

Fakta om Carmo:

 

  • Carmo blev grundlagt i 1941. I 1946 blev virksomheden købt af Marckman Hansen, der introducerede en af de første sprøjtestøbemaskiner i Danmark.

  • I 1997 overtager Steen Ishøy Carmo. Fra 1997 til 2014 tredobler han omsætningen (80 pct. af omsætningen kommer fra eksport). I år 2014 overtog Claus Steenstrup Ishøy både ejerskab og direktørstolen fra sin far.

  • Carmo har kunder i mere end 50 lande. Blandt de største kunder er Coloplast og Ferrosan.

  • Virksomheden har ca. 80 medarbejdere – bl.a. plastmagere og plastspecialister. En del af virksomhedens medarbejdere har en anden etnisk baggrund end dansk.
 

Hvor andre virksomheder har i den periode valgt at flytte produktionen til udlandet, så har Carmo valgt at blive i Espergærde. Virksomheden har løbende foretaget en automatisering af produktionen, så Carmo i dag kan matche kinesiske priser på fremstilling.

Det fortæller virksomhedens VP Sales & Marketing Søren Keller, der i løbet af 2015 blev tilknyttet Carmo som et led i en generel strategisk oprustning af virksomhedens organisation:

-Vi er blevet meget konkurrencedygtige på vores produktionsomkostninger, og der er en særlig kvalitet og sikkerhed forbundet ved at producere i Danmark. Derudover er vi også i stand til at levere hurtigt og præcist, og det er derfor, at vi i Carmo har fastholdt produktionen herhjemme, selvom at vi salgsmæssigt har et stort globalt udsyn.

Carmo har bl.a. salgskontorer i Frankrig og i USA, og virksomhedens produkter bliver solgt i mere end 50 lande.

Vi kører i vores eget tempo

Virksomhedens omsætning hviler på to ben, da Carmo både er lagerproducerende og derudover involveret i en lang række kundeprojekter.

Produktsortimentet og udviklingsprojekterne spænder vidt. Virksomheden producerer bl.a. lukkemekanismer til medicinsk udstyr, kroge til gardinophængning og forskellige former for ventiler til fritidsudstyr. 

En del af virksomhedens produkter henvender sig til medicosegmentet – bl.a. disse ventiler der bliver anvendt i forskellige former for medicinske poser.

Ifølge Søren Keller giver produktsortimentets variation virksomheden en klar konkurrencemæssig fordel:

-Vi har vores egen produktportefølje, og vi henvender os til mange forskellige segmenter. Det giver os et sikkert fundament at stå på, hvilket igen giver os mulighed for at gå ind i en masse spændende udviklingsprojekter sammen med vores kunder. Lige nu er det segmenterne industri og medico, der er særligt interessante for os, og vi oplever bl.a. en stigende interesse fra det amerikanske marked.

Søren Keller fortsætter:

-Vores strategi for de følgende år er meget klar. Vi skal som virksomhed foretage en konsolidering samtidig med, at vi bygger stille og roligt ovenpå vores forretning. Det er centralt for os, at der er tid til at passe og pleje vores kunder. Dermed ikke sagt, at vi ikke har mange nye ting i støbeskeen, men først og fremmest kører vi i vores eget tempo.

For nylig har Carmo også ansat i en kvalitetschef og en udviklingschef for at understøtte en sund udvikling af virksomheden. 

Annonce ###REKLAME###