Specialister i 3D scanning vil endnu tættere på plastbranchen

Zebicon A/S er specialister inden for 3D scanning og industriel måleteknik, og nu vil Billund-virksomheden gerne endnu mere ind under huden på plastbranchen. Derfor har Zebicon for nylig valgt at melde sig ind i Plastindustrien. 

Del:

Zebicon i Billund er et af de nyeste medlemmer af Plastindustrien, men virksomheden er langt fra en ny leverandør til virksomheder med plastproduktion.

Siden begyndelse af 00’erne har Zebicon nemlig rådgivet og serviceret en lang række af danske plastvirksomheder inden for 3D scanning og industriel måleteknik.

På virksomhedens referenceliste står bl.a. LEGO, Oticon og Pressalit, men Zebicon henvender sig også til mindre- og mellemstore virksomheder.

Det fortæller Katja Ramsing, der er marketing manager hos Zebicon: – Vi har både små og store virksomheder som kunder hos Zebicon, og det skyldes, at vi kan tilbyde mange forskellige målrettede løsninger. Vi kan fx bruges som ekstern måleafdeling eller som uvildig samarbejdspartner. Derudover distribuerer vi også 3D målesystemer fra GOM, hvis kunden har et behov, der retfærdiggør investeringen.

Zebicon har kunder inden for forskellige industrisegmenter som fx metal og energi, men plast fylder i stigende grad i virksomhedens kundeportefølje.

– Vi oplever en stigende interesse fra plastvirksomheder, som fylder mere og mere i vores kundekreds. Det er også en af årsagerne til, at vi har meldt os ind i Plastindustrien. Vi vil nemlig gerne tættere på plastbranchen, og der giver et medlemskab en række interessante netværksmuligheder. Ligesom at vi via Plastindustriens arrangementer kan følge med i branchens udvikling på tætteste hold, forklarer Katja Ramsing.

   

Erfarne folk skal suppleres med nye ansigter   

Blandt Zebicons medarbejdere finder man ikke deciderede sælgere, og det er en bevidst strategi ifølge Zebicons marketing manager Katja Ramsing:

Vores filosofi er, at vi meget gerne vil møde vores potentielle kunder på fx messer, hvor de ved selvsyn kan se, hvordan vi griber forskellige scanninger an. Det er en god måde at opbygge tillid og en personlig relation på. Vi håber så, at det er os, som man ringer til, hvis man en dag står med et behov for at få scannet et emne.

Katja Ramsing, Marketing manager, Zebicon

Og noget kunne tyde på, at strategien virker. Zebicon regner nemlig med at ansætte en lille håndfuld nye medarbejdere i den kommende tid, der skal supplere de meget erfarne folk – fx værktøjsmagere og maskiningeniører – der allerede er ansat.

– Kort før jul slog vi to ledige stillinger op, og jeg regner med, at vi skal have flere nye folk ansat i løbet af 2016. Generelt er vi på udkig efter medarbejdere, der har den tekniske indsigt på plads, men det vigtigste er faktisk, at de også er teknisk nysgerrige. Da det er de færreste ansøgere, der har mange års erfaring med fx 3D scanning, så vi skal gerne oplære folk. Derfor er det afgørende, at de har mod på og lyst til at lære nyt, udtaler Katja Ramsing.

Uddannelsesaspektet er imidlertid ikke kun noget, der fylder i forbindelse med nyansættelser hos Zebicon.

I maj 2015 var Katja Ramsing nemlig på scenen til Plastdagen, hvor hun fortalte om virksomhedens engagement i Tech Tour, der er et stort arrangement, hvor Billund-virksomheder åbner dørene op for studerende, der vil have indsigt i hverdagen på moderne teknologivirksomheder.