– Det var hårdt at genstarte virksomheden, da krisen kradsede

I foråret 2015 kunne Claus Steffensen fejre fem års jubilæum som adm. direktør og medejer af Neoplast ApS i Bjæverskov. Efter en hård start under finanskrisen har Claus Steffensen fået opbygget en veldrevet ordreproducerende virksomhed med ca. ti medarbejdere.

Del:

Ti km. vest for Køge ligger Bjæverskov, hvorplastbearbejdnings virksomhed Neoplast holder til. Virksomheden blev oprindelig startet under navnet Neoplastic for mere end halvtreds år siden i Rødovre.

Efter en flytning til Frederikssund ved årtusindeskiftet rykkede virksomheden i år 2010 til Østsjælland med adm. direktør og medejer Claus Steffensen ved roret.

Inden flytningen til Bjæverskov var virksomheden – ligesom mange andre produktionsvirksomheder – hårdt presset af finanskrisen, og Claus Steffensen lægger da heller ikke skjul på, at det var ualmindelig hårdt at genstarte virksomhedens aktiviteter:

– Da jeg overtog virksomheden i år 2010, så skulle vi starte helt forfra. Vi var heldige at finde nogle egnede produktionslokaler i Bjæverskov, og derfra handlede det om ren overlevelse. Jeg benyttede mig af mit netværk og af mine mange år i plastbranchen, hvilket efterhånden begyndte at give pote på trods af, at krisen virkelig kradsede. Lidt efter lidt fik vi hentet noget omsætning hjem, og siden da har pilen peget den rigtige vej.”

Opgaven er vigtig for kunden

Neoplast er en ordreproducerende plastbearbejdnings virksomhed, der primært henvender sig til detailhandlen, marketingbureauer og industrikunder.

Efter den hårde periode i kølvandet på finanskrisen har Neoplast i den senere tid oplevet en stigning i antallet af forespørgsler, og Claus Steffensen har et bud på, hvorfor flere henvender sig:

– Vi har et princip om, at opgaven naturligvis er vigtig for kunden. Derfor sætter vi også en ære i at kunne hjælpe kunden hurtigst muligt, så vi arbejder med meget korte svar og leveringstider. Derudover er vi også en virksomhed, der stiller relevante spørgsmål til kundernes ønsker, når de kontakter os. På den måde sikrer vi, at kunderne får det optimale produkt ud af processen.

Claus Steffensen uddyber:

– Jeg tror også, at mange af vores kunder har en opfattelse af, at vi løser opgaverne på en måde, der skaber tillid. Vi har i hvert fald opbygget et tæt og nært samarbejde med rigtig mange kunder, der bliver ved med at vende tilbage med nye forespørgsler.”

Travlhed kræver planlægning

Selvom Claus Steffensen er glad for at have travlt, så lægger han ikke skjul på, at det også giver visse udfordringer:

Vi ved, at mange af vores kunder vælger os, da vi kan levere hurtigt. Derfor er det afgørende, at vi er i stand til at fastholde vores hurtige leveringshastighed, når antallet af forespørgsler stiger.

Claus Steffensen fortsætter:

– I praksis sidder vi derfor hele tiden og vurderer, hvorvidt vi har den rette kapacitet i virksomheden til at kunne klare de nye henvendelser. Kan vi optimere produktionen? Skal vi ansætte en ekstra medarbejder? Indtil videre har vi været i stand til at følge med, og det er jeg sikker på, at vi også kan i fremtiden. Medarbejderne er i hvert fald indstillet på at knokle for at sikre, at vores kunder bliver fuldt tilfredse.