Vejledninger til plastforsøg i fysiktimerne

Her på siden kan du finde inspiration til, hvordan du konkret kan bruge plast i din undervisning. Del gerne dine erfaringer med os – så formidler vi dem videre.

Del:

Vi har samlet en række forsøgsvejledninger, som vi brugt undervejs i vores plastkurser for fysik- og kemilærere.

Bemærk at vi også har oplistet enkelte forsøg som ikke er egnet og/eller lovlige at udføre sammen med elever – derfor er det op til den enkelte lærer at vurdere hvordan man vi bruge dem.

Forsøgene egner sig til klassetrin 7. -10. klasse. Forsøgene er lavet af de undervisere, som Plastindustrien samarbejder med på universiteterne.

Læs mere om Plastindustriens undervisningsmaterialer her.

Erfaringer fra Gudenaadalens Efterskole

Fysiklærer Jens Chr. Vølver fra Gudenaadalens Efterskole har skrevet til os om, hvordan han underviser i plast.

Download hans materiale her.

Han skriver følgende:

“Jeg har udvalgt nogle sider fra plastkompendiet, og udvalgt/omskrevet nogle af opgaverne også. Brugt det som teoriopgaver. I den praktiske del har vi arbejdet med “identifikation af plasttyper” (se mit eget *.ppt, som er rip-off fra CD’en) Fungerer rigtigt fint. Og med formplast (rigtigt godt) – hvor mange elever kan 50 gr. plastik bære i 10 cm. højde? Kombinerer lidt med en lille pasus om genanvendelse fra den lokale affaldsplads…”

Erfaringer fra Øster Farimagsgade Skole

Fysiklærer Søren S. Lund fra Øster Farimagsgade Skole har udviklet denne undervisningsplan til Plastindustriens “Wauv! Det er plast”-undervisningssæt.

Del dine erfaringer med os og andre lærere!

Vi vil meget gerne kunne dele ud af de erfaringer, som lærere har haft med at inddrage plast i undervisningen. Derfor vil vi gerne høre fra dig, hvis der er noget, du har lyst til at dele dem med os, som du mener, andre lærere kunne have gavn af.

Vi samler det på siden, så alle har mulighed for at lære af hinandens erfaringer.

Det kan fx være

  • Planer for undervisning
  • Øvelsesvejledninger
  • Erfaringer fra virksomhedsbesøg
  • Interessante links
  • Eksempler på hvad eleverne tog særligt godt imod

Intet er som udgangspunkt for småt!