Ny analyse: Robotter hos plastvirksomheder er mere udbredt end i andre industrier

Robotter er over de seneste år blevet et almindeligt værktøj i en stor del af danske virksomheder, viser ny analyse, som samtidig også peger på, at brugen af robotter i plastproduktion er mere udbredt end i andre industrier.

Del:

Der har aldrig været så mange danske virksomheder som nu, der anvender robotter – og de danske plastvirksomheder er med helt i front.

Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 526 danske fremstillingsvirksomheder i et repræsentativt udsnit af danske fremstillingsvirksomheder med mere end 10 ansatte og op til 1000 ansatte.

Andelen af fremstillingsvirksomheder, der anvender robotter, er steget med 50 procent siden 2015. 44 procent af virksomhederne med mere end 10 ansatte får nu hjælp fra robotter.

Og tallet er endnu højere i branchen ‘Kemisk industri og plastindustri’, hvor hele 59 procent har robotter i produktionen, hvilket er det højeste niveau sammenlignet med de øvrige brancher i analysen såsom ‘Jern- og metalindustri’ og ‘Træ-, pap og grafisk industri’ (se nedenfor).

Derudover peger analysen også på, at der i gennemsnit er 9 robotter hos de plastvirksomheder, der allerede har taget robotterne til sig. Den udvikling er kun lige overgået af et gennemsnit på 10 robotter i føde-, drikke- og tobaksvirksomheder.

– Robotter er på vej til at blive hverdag i mange af Danmarks fremstillingsvirksomheder. Der er ikke meget science fiction over robotterne, som mest af alt er et fleksibelt, enkelt og driftssikkert værktøj. De gør arbejdet præcist og hurtigt, og kan tage nogle af de tunge løft eller ensidigt, gentaget arbejde, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.

Uddrag af analysens konklusioner:

  • 44 procent af virksomhederne i undersøgelsen anvender robotter.
    Hos virksomheder inden for kemisk industri og plastindustri har seks ud af ti virksomheder robotter, og yderligere tre ud af ti virksomheder er på vej.
  • Store virksomheder har i højere grad end mindre virksomheder robotter eller planer om at implementere robotter.
  • Eksportvirksomheder har flere robotter.
  • Innovative og ambitiøse virksomheder har flere robotter.
  • Robotterne skal være fleksible, enkle og billige: 56 procent af virksomheder, som skal investere i robotter, har fleksibilitet som vigtigt kriterium; 41 procent kræver, at de skal være enkle; mens 28 procent angiver prisen som et vigtigt parameter.
  • Kun fire procent af virksomhederne forventer inden for de næste fem år at indføre såkaldt smarte robotter med sensorer, kunstig intelligens og opkobling til andre dele af virksomheden.
  • Små serier, ukendskab til konkrete løsninger til konkrete behov, manglende finansiering samt vurdering af at gevinsten er for lille eller for usikker er blandt de forhindringer, som virksomhederne angiver for yderligere automatisering. Til gengæld forventer ingen af de adspurgte virksomheder modstand fra medarbejderne.

DOWNLOAD ANALYSEN: Danske fremstillingsvirksomheder lukker robotterne ind